
WILLEMSTAD - Het stationsschip de Zr.Ms. Groningen is vandaag uit Curaçao vertrokken, vermoedelijk richting thuisbasis Den Helder. Defensie wil de exacte bestemming niet bevestigen, uit veiligheidsoverwegingen. Het marineschip fungeerde sinds 23 januari als stationsschip in het Caribisch gebied en onderschepte in die periode bijna 3.500 kilo cocaïne.
Een woordvoerder van Defensie geeft aan dat de route van het schip meestal niet openbaar wordt gemaakt omwille van de veiligheid in de regio. De aflossing door Zr.Ms. Friesland wordt pas bevestigd vlak voor aankomst.
?Zr.Ms. Groningen, een patrouilleschip van de Hollandklasse, heeft een standaardbemanning van ongeveer 50 personen. Daarnaast is er ruimte voor circa 40 extra personen, afhankelijk van de missie. Deze extra capaciteit wordt vaak benut voor het onderbrengen van bijvoorbeeld een boordhelikopterteam, mariniers of leden van de Amerikaanse kustwacht tijdens gezamenlijke operaties. ?
Drugstransporten
In ruim twee maanden tijd was Zr.Ms. Groningen betrokken bij minstens drie onderscheppingen van drugstransporten. De grootste vangst vond plaats op 2 februari, toen bijna 2.820 kilo cocaïne werd onderschept na een langdurige achtervolging op zee. De smokkelaars negeerden meerdere waarschuwingssignalen, maar werden uiteindelijk tot stilstand gebracht door gerichte schoten van een boordhelikopter die de motor van hun vaartuig uitschakelde. Vijf verdachten werden aangehouden en overgedragen aan de Amerikaanse kustwacht.
Later die maand, op 13 en 25 februari, werd bij twee afzonderlijke acties nog eens ruim 500 kilo cocaïne in beslag genomen. In beide gevallen werkte de bemanning van Zr.Ms. Groningen samen met patrouillevliegtuigen en onderscheppingsboten van de Amerikaanse kustwacht.
Oefening
Zr.Ms. Groningen nam daarnaast deel aan een internationale oefening op 3 maart, samen met marineschepen uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Deze zogenoemde “passing exercise” (PASSEX) was bedoeld om de samenwerking op zee te verbeteren en de veiligheid in de regio te versterken.
Volgens de Amerikaanse marine vormt samenwerking op zee met bondgenoten en partners een van de beste manieren om de veiligheidsuitdagingen in het gebied aan te pakken.
Sinds 2023 is er tussen onder andere de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Canada en Frankrijk een nauwere samenwerking afgesproken op het gebied van informatie-uitwisseling en gezamenlijke maritieme operaties.




































